Turforslag: Budor – Korperud – Øisætra

På denne rundturen kommer du innom de populære turmålene Klekkefjellet og Korpreiret, men på din veg hit går du på lite brukte stier som gir deg ordentlig villmarksfølelse.

Adkomst: Følg riksveg 25 til Brenneriroa i Løten. Følg skilting mot Budor. Etter ca. 15 km. er du framme ved Budor Gjestegård hvor det er fine parkeringsmuligheter. Budorvegen er bomveg kr 70,- Les mer her

Om turen:
Rundturen er på ca. 14,6 km, ca. 4 timer.

Fra Budor følger du Rondanestien over Klekkefjellet og videre til stikryss ved Storholtet. Ta til venstre og følg stien ned til Østre fjellveg. Denne krysser du og går grusvegen vel en kilometer nedover til Korperud. Her møter du på elva Øksna, som innbyr til et bad med sine fine badekulper ved brua. Når du har beundret vannets veger, enten fra toppen av brua eller nede i kulpen, følger du sti skiltet mot Øisætra og Nordhue. Etter en bratt kneik opp går stien i snilt terreng. Før du kommer inn på stien som går til Nordhue passerer du fuglehundklubben sitt treningsområde på høyre hånd. Du velger stien vestover ut til Nordhuevegen, som du følger over brua og opp til Østre fjellveg. Ta til høyre og gå over brua og forbi krysset hvor vegen går opp til Budor. Stien går inn i skogen ved hytta på venstre hånd og kan være litt vanskelig å se. Stien går slakt oppover. Du passerer Målivegen og litt oppi lia ligger Veslegardsholtet. Her er det ofte bløtt, så forbered deg på å bli bløt på beina. Nå har det kommet opp et nytt gjerde og om sommeren kan du se hjort innenfor. Stien er ikke særlig tydelig, men gå langs gjerdet. Gå rett fram ut til Ruskåsvegen og ta denne sørover tilbake til Budor.

Alternativ: Turen kan forlenges ved å gå om Bjørkvolla og over Svaen i stedet for bilvegen tilbake til Budor.