dame med rød jakke som drikker kaffe oppe i et tårn

Turtips: Gitvola (Gjetholen), Løtens høyste topp!

Denne turen tar deg til Løten kommunes høyeste topp på 852 moh. Fra Gitvola seter tar du den østre stien skiltet mot Gjetholen. Her går det jevnt oppover i gammel urskog til du etter ca. 1,3 km når toppen. Her er det ei kvilebu med utsiktstårn.

Ifølge gammel overtro fra 1600-tallet var det her heksene møttes på torsdager, samt på merkedager som Valborgsmesse og St. Hansaften. Stien fortsetter videre så vidt over grensa til Åmot før den følger grensegata nedover. Hold til venstre i stikryss og etter en halv kilometer kommer du til Snippkoia som er ei ubetjent DNT-hytte. Herfra går du stien sørover mot Gjetholen sæter igjen. Gå rett fram i stikrysset like etter koia.

Langs stien finner du Torshovgråen, et konglomerat med vannfylte hull. Morsom å klatre på for barna. Her står det også et informasjonsskilt om bergarten. Følg stien videre tilbake til bilen.

solnedgang i fjellskog

Turtips: Rundtur fra Savalsætra

Nordover fra Savalsætra er det anlagt en kultursti langs Rondanestien mot Storholtet. Her er det flotte informasjonstavler om geologi og gammel seterhistorie og flere interessante og helt spesielle kulturminner.

Fra parkeringsplassen følger du Rondanestien/kulturstien gjennom frodig granskog som etter kort tid avløses av idyllisk fjellfuruskog, og landskapet åpner seg. Rett før noen gamle kavlebruer finner du gapahuken på Steinars plass. Litt lenger nord, ved en forgreining av Storholtbekken, finner du en eldre gapahuk kalt Knottbu. Ved stikrysset sør for Storholtet sæter svinger du vestover i retning Budor, fortsatt langs Rondanestien. Etter 1 km kommer du til Øisæterstien, den gamle setervegen til Øisætra. Her forlater du Rondanestien og følger Øisæterstien mot sør. Området preges av vide myrer, men stien smyger seg mellom myrene og følger de tørre rabbene i landskapet. Flere steder er det spor etter tidligere tiders arbeid for å bedre framkommeligheten langs setervegen; dreneringsgrøfter, gjengrodde kavlebruer og utgraving av skrånende terreng. Etter hvert begynner du å gå nedover mot Fjellbekkvadet og bygda, og mer høyreist blandingsskog tar igjen over. På venstre hånd sildrer Fjellbekken, som du krysser ved Fjellbekkvadet. I stikrysset umiddelbart etterpå tar en sti av mot øst tilbake til Savalsætra. Herfra er det flott utsikt utover Hedmarken.

Riktig god tur!

stor stein festet på plate på bakken

rød koie i skogen med gressplass foran

Turtips: Rundtur fra Mattisrud

Fra Mattisrud følges bilvegen videre til fots. Hold til høyre i første vegkryss. 350-400 meter etter vegkrysset, går det av merket sti på høyre hånd. Følg denne fram til Lysodden (koie). Cirka 200 meter øst for koia, langs vegen, går det av en blåmerket sti sørover. Følg denne i retning Mattisrud. Hele runden er ca. 4,4 km.

Mattisrud holder åpent enkelte søndager gjennom hele året. Her kan du hilse på dyr, kjøpe noe godt i kafeen eller i gårdsbutikken. Følg med på Facebook for åpningstider.

Riktig god tur!

seks personer kledd i gammeldagse klær stående foran oransje hus

skog med åpent parti i midten med gress

Turtips: Rundtur fra Svaenlia

Denne rundturen tar deg gjennom nyetablerte hytteområder, tett granskog og glissen fjellfuruskog, nært på store myrområder, på tydelig sti, langs gamle tømmerveger og på gammel seterveg. Når du nærmer deg Bårdsætra, får du i tillegg utsikt som kanskje overrasker deg.

Stien starter like før parkeringen i Svaenlia (parkeringsplass på sørsiden av vegen like etter avkjøring til Tiuren) og snor seg nedover i terrenget før den kommer inn i det nye tomtefeltet i Svaenlia. Følg blåmerking sørover til stikryss der du tar av mot Bårdsætra. Stien går først gjennom fin furuskog før den passerer gjennom et bløtere myrparti og videre ut på Furadalsvegen. Kryss vegen og fortsett i skiløypetraseen på mye fin klopping fram til nok en vegkryssing der du følger skilting mot Bårdsætra. Gå ned bakken og på bru over Fura, som her er som en bekk. Ved Fura står det en gapahuk. Nedenfor brua tar den blåmerkede stien bratt oppover til høyre gjennom småvokst granskog før den flater ut og svinger litt sørover. Stien går nå i mørk skog før den kommer ut på områder med myr og åpen furuskog og til slutt ut på skogsbilveg. Følg vegen til første kryss hvor du tar av til Ålsætra. Her går stien gjennom trivelig terreng i den gamle setervegen mellom Bårdsætra og Ålsætra. Når du har passert setergrenda på Ålsætra, følger du fjellvegen nedover noen hundre meter til skiltet inn til venstre mot Gryllingsætra. Følg den blåmerkede traseen fram til Lysodden som er ei gammel skogsarbeiderkoie. Like etter koia er stien merket videre til Gryllingsætra. Når du etter hvert kommer ut på Budorvegen ved Gryllingsætra, tar du til venstre og følger vegen noen hundre meter til Budor skistadion. Gå fram til nordvestre hjørne på klubbhuset. Der starter stien som du følger oppover gjennom skogen og fram til startpunktet.

kjerreveg i skog

treskilt med svart skrift

Turtips: Klekkefjellet

Ta turen til Klekkefjellet og gapahuken her, kanskje Budors mest populære turmål!

Gapahuken ligger ca. to kilometer fra Budor Gjestegård. Følg Rondanestien gjennom Koiedalen, ut grinda ved caravanplassen og videre på god sti og en del klopper til du kommer til gapahuken. Ta samme veg tilbake. Gapahuken ligger i et naturreservat, så vis hensyn, ikke brekk av kvister og ta med søpla hjem.

Klekkefjellet naturreservat er et 8700 dekar reservat som ble vernet i 1993. Formålet med fredningen er å bevare et forholdsvis lite menneskepåvirket barskogområde som viser et godt tverrsnitt av skogsamfunn og myrtyper som er ty pisk for den høyereliggende barskogen i den mellomboreale skogsonen. Det er funnet gran som er over 250 år gammel og furu som er over 390 år gammel i naturreservatet. Floraen er ganske artsfattig. Den åpne granskogen har kraftig lyngvegetasjon, mens man i myrene kan finne for eksempel bjønnskjegg. På grunn av blandingen av myrområder og gammelskog trives storfuglen og orrfuglen i Klekkefjell-området.

Riktig god tur!

mange mennesker stående foran gapahuk

mennesker som går på sti i lyng

Turtips: Måliarundene

Måliarundene er tre små blåmerkede runder med utgangspunkt i turistforeningshytta på Målia.Gå kort eller langt, over myr og langs veg og avslutt det hele med en Målia-bolle. Serveringshytta er oppe i helger og ferier høst og vinter.

Runde 1 starter ved hytta og går opp til Målitoppen. Her er det fin utsikt og sikteskive som viser toppene rundt. Det er også et rastebord her. Runde 1 skiller lag med de to andre og går østover før den dreier nordover til man kommer inn på Rondanestien. Deretter følger man Rondanestien tilbake til Målia.

Runde 2 starter ved hytta og går opp til Målitoppen, før den går sørover, over bilvegen og en kort sløyfe sørvestover til man kommer inn på Rondanestien sør for Målia. Derfra følger man Rondanestien tilbake til Målia.

Runde 3 starter ved hytta, går opp til Målitoppen, før runde 3 går sørover til bilvegen. Deretter følger man bilvegen tilbake til Målia.

stein med innskripsjon

Turtips: Gjetersteinen på Ruskåsen

På Rusksåsen, like ved den øverste parkeringsplassen ved O-feltet, finner du gjetersteinen. Den ligger langs Målivegen og har vært anonym i mange år. Nå har Løten hytteeierforening satt opp en informasjonsplakat om historien bak.

Det var 15-årige Odd Arnfinn Tømmerholen som risset navnet sitt inn i steinen da han jobbet som gjeter på Budor om sommeren. Odd Arnfinn tilbrakte store deler av barndommen på Ruskåsen, hvor han levde seterlivet og hadde hjemmeskole på grunn av helseutfordringer. Han tok med seg husflid og håndarbeid, som han lærte på sætra, inn i voksenlivet og det er Odd Arnfinn som står bak den rekonstruerte herrebunaden fra Hedmark. Her kan du lese mer om dette.

Riktig god tur!

mann som sitter i gapahuk

Turtips: Gunnars plass på Vesl-Svaen

Besøk gapahuken på Vesl-Svaen, et perfekt turmål for barnefamilier!

Turen starter fra setervollen på Bjørkvolla. Denne finner du ved å fortsett forbi Budor fram til den store parkeringsplassen Grua. Ta til venstre opp Ruskåsvegen og kjør denne til Bjørkvollavegen tar av på venstre hånd. Parker på setra Bjørkvolla.

Gå tilbake ut grinda og til venstre, skiltet mot Svaen og eventyrbrua. Her kan du oppleve Bukkene Bruse og trollet når du krysser bekken. Et lite, naturlig lekeeldorado for de minste.

Følg stien opp i myra hvor det er lagt ut klopper å gå på; moro for de fleste og ekstra moro for de aller yngste. Etter ei lita kneik oppover ser du gapahuken på Vesl-Svaen. Gapahuken har fått navnet Gunnars plass etter ildsjelen Gunnars Kjelsrud. Han var aktiv i Hamar og Hedemarken Turistforening og kan også kalles «Rondanestiens far» etter arbeidet med denne stien.

Ta en rast ved gapahuken og nyt utsikten, både mot Svaen og innover på Hedmarksvidda.

Gå samme veg tilbake til bilen. Turen er lettgått og passer fint for barn. Lengde hver veg er 1,2 km.

Riktig god tur!

trebru over bekk med seterområde i bakgrunnen

seks menn som sitter i en gapahuk

Turtips: Steinars plass

Gapahuken på Savalsæterhøgda er satt opp til ære for friluftsmannen og ildsjelen Steinar Østlie. Han var styreleder i HHT Løten krets i 16 år og har gjort en formidabel innsats for HHT som organisator, prosjektleder og i styreverv. Savalsæterhøgda var en yndet rasteplass for Steinar. Her fikk han fjellfølelsen. Det håper vi nå at du også kan få.

Turen starter fra parkeringsplassen øverst på Savalsætra. Følg Rondanestien nordover. Denne følger skiløypa et stykke før den tar av til høyre inn i skogen. Gå igjennom et parti med litt tettere skog før landskapet åpner seg og du får smake på fjellfølelsen. På høsten skinner gresset og lyngen i sterke og klare oransjefarger. Stien stiger slakt og passerer noen litt bløte områder som er kloppet før den krysser skiløypa. Da er du nesten framme. Gapahuken dukker opp på høyre side av stien. Her finner du også et rastebord. Ta gjerne matpausa i gapahuken med utsikt mot Budor. Ungene vil kanskje synes det er gøy å klatre litt i de krokete furutrærne som finnes i området. Etter ei fin pause her går du samme veg tilbake. Det går lekende lett tilbake til parkeringsplassen når beina ruller nesten av seg selv nedover. Vel framme oppdager du kanskje noe du ikke så da du la ut på tur – nemlig den fantastiske utsikten utover flatbygda.

Turen er cirka to kilometer hver veg. Savalsæterhøgda kan du også nå fra Budor. Følg Rondanestien over Klekkefjellet, ta til venstre mot Storholtet og deretter til høyre mot Savalsætra. Fra Budor er det ca. 5,5 km til Steinars plass.

Turtips: Gapahuken ved Fura

Nede i Furadalen ligger en liten gapahuk idyllisk til ved elva Fura.

Denne turen tar utgangspunkt på parkeringsplass midt i Svaenlia, like øst for der Furadalsvegen går nedover lia. Parker bilen her eller gå fra hytta di.

Følg Furadalsvegen nedover til det er slutt på hytter. Da krysser skiløypa vegen. Her tar du til høyre inn på skiløypa. Følg denne slakt nedover til Furadalsvegen. Der krysser du vegen og går skiløypa ned bakken og krysser Fura før du er framme ved gapahuken. Nyt medbrakt niste mens du lar øynene hvile på vannet som renner.

Ta samme veg tilbake. Har du øynene med deg kan det hende du ser noen skilt med informasjon langs vegen. Turen er 1,7 km hver veg, totalt 3,4 km.