Turtips: En real langtur på klassiskski

Birken er rett rundt hjørnet. Trenger du en gjennomkjøring? Da anbefaler vi denne fine rundturen på Budor.

Turen tar utgangspunkt i Svaenlia. Har du ikke hytte her så finn vegen til toppen av Svaen for å hekte deg på turen. Vi starter i fint driv ned fra Svaen og den slake evighetsflata opp til Målikrysset. Her holder du til høyre og fortsetter Ruskåsløypa til den øverste parkeringa, hvor du svinger ned til Støregarden. Følg løypa til Gjetholen og mot Brumund. Her er det perfekt å øve på staking.

Ved Brumund krysser du vegen og går oppover mot hyttene. I første kryss holder du til venstre skiltet Vollkoia og Kjeltåsen. Etter litt mer motbakke blir det noen morsomme utforkjøringer og flere fine stakepartier. Det er bare å nyte. Fortsett mot Vollkoia i neste kryss. Når du kommer ut på en skogsbilveg uten skilt holder du til høyre og deretter til venstre for å komme opp til Blåmyrkoia. Ønsker du en utsiktsstopp anbefaler vi å stikke oppom Brattberget. Hvis ikke fortsetter du ned på Blåmyra og tar til venstre. Etter kort tid kommer du til et kryss, hold til høyre. Som ellers på Hedmarksvidda går du i fin fjellfuruskog. Ta til venstre skiltet mot Tørbustilen. Når du kommer hit går du over brua og til venstre. Her møter du på noen av turens første ordentlige motbakker. Her lønner det seg med godt feste, om du ikke er seig og staker opp.

Ved St.Olav går du over vegen og holder til venstre i krysset mot Krakholen. Ved Krakholen velger du løypa som går forbi Stensætra. Her på sætra er det fint å sette seg i solveggen med kvikklunsj og kaffe, om du har tid til slik. Fortsett mot Målia, men før det bikker nedover tar du løypa til høyre, som går rundt Gråberget. Fortsett å holde til høyre for artige utforkjøringer, bratte motbakker og portalen på Hedmarksvidda.

Vel nede i det store løypekrysset på Stenfjellet tar du til venstre mot Bårdsætra. Her er det nok en artig utforkjøring! Fra Bårdsætra går du slakt oppover og forbi drikkestasjonen på Budorrennet. Rett etter denne tar du Stormløypa til venstre. Stak deg bortover myra før du velger løypa til høyre opp på setervollen på Målia. Om du er sulten nå kan du stikke innom serveringshytta for en kanelbolle. Du mangler kun noen kilometer av turen din, så med litt ekstra energi går den som en lek. Ta Midtløypa nedover og hold til høyre opp til toppen av Svaen. Gratulerer, du har nå gått en drøy birkebeinerdistanse.