Løypeinformasjon Budorløpet halvmaraton

Budorløpet byr på veldig naturlige fine stier med mye villmarksfølelse. Bare et lite parti av løypa går innom et par biter av skogsveier i sør, men der er også utsikta fin mot flatbygda sett fra Savalsætra. Opp fra Narsætra er løypa som et urørt skogsteppe med bare en aning av sti i det som vinterstid er skiløypa fra Elverum. Budorløpet er 21 km.

Løypa starter med å følge Rondanestien gjennom Koiedalen og inn på kloppet sti mot Klekkefjellet. Det er litt stigning opp til toppen. Løypa fortsetter videre mot Savalsætra i lettløpt fjellsti. Hold til høyre i krysset og løp sørover på bløt sti mot Fjellbekkvadet. Her tar du til venstre og løper gjennom fin furuskog. Du kommer ut på skiløypa mot Savalsætra og følger denne ned til parkeringsplassen. Når du kommer løpende nedover vegen får du en fantastisk utsikt utover flatbygdene. Ved turistforeningshytta tar du til venstre inn på kjerreveg og følger denne til den går inn i skogen og svinger til høyre. Her er det litt ny hogst før man kommer inn i tett skog. Cirka en kilometer fra sætra kommer du ut på skogsbilveg. Ta til venstre og i høyre i neste kryss. Her blir det litt nedoverløping på veg, så muligheten for høy fart er til stede. Ta til venstre i neste kryss og løp flatt langs grusvegen før du tar til venstre ut på Østre fjellveg. Ved Narsætra er det drikkestasjon før traseen går inn på skiløypa mellom Budor og Elverum. Dette er den hardeste delen av løypa, med cirka tre kilometer stigning før du er oppe på Savalsæterhøgda. Her tar du til høyre inn på kulturstien og får oppleve å løpe over kavlebruer. Etter gapahuken på Storholtet tar du til venstre og følger stien vestover gjennom fin skog til du kommer inn på stien du løp i starten. Følg denne over Klekkefjellet og tilbake til mål ved Gjestegården.

Se løypekart her (kilometerangivelsene i hvite bokser stemmer ikke):

Meld deg på Budorløpet her.