Turforslag Ruskåsen-Størigarden

Denne klassiske turen går over Ruskåsen og ned til seterløkkene på Størigarden. Rundturen er på snaut 10 kilometer.

Skal du sykle kun en tur mens du er på Budor er dette den enkleste og korteste rundturen vi har hvor du får oppleve noe av det som gjør Budor unikt, nemlig hyttemiljøet på Ruskåsen, de godt bevarte seterløkkene på Størigarden og selvfølgelig de koselige sauene som går fritt i terrenget.

Fra Budor sykler du nordover til den store parkeringsplassen Grua og tar til venstre opp Ruskåsvegen. Her stiger det sakte oppover til du kommer til Ruskåsbakken, hvor du må gire ned og tråkke på til toppen av Ruskåsen, 700 meter over havet. Like før du kommer til snømåleren på venstre side av vegen svinger det av en veg ned mot høyre. Du skal ta av til høyre. Ser du ut på myra østover ser du Budor beach. Fra Ruskåsvegen er det kloppet sti bort til stranda så ta gjerne en avstikker og et bad her før du sykler videre. Det venter nå nedoverbakken ned mot Størigarden. På selve setra går det ofte storfe og geiter om sommeren, og både sauer og storfe er det mulig å møte på utenfor gjerdet også. Det finnes et par traktorveger som går over selve seterløkka. Test gjerne en av disse om du har sykkel som tåler litt. Nede ved parkeringsplassen og de to små koiene så tar du til høyre, sørover, mot Øisætra. Her er det gøy å tråkke på for så å trille slakt nedover. Like før du kommer til Øisætra tar du til høyre og det venter tre kilometer med litt innsats før du er tilbake på Budor.

Dette er grønn tur nummer 1 i sykkel- og turkartet til Budor.