Turforslag: Savalsæterrunden på sykkel

En 22,5 kilometer lang rundtur med avstikker opp til en av Løtens perler med videst utsikt: Savalsætra.

Målet for turen er Savalsætra, ei seterløkke sørøst for selve Budor. Her ligger det både nye og gamle hytter, en ubetjent turistforeningshytte og et gammelt branntårn. Det er dyr på beite om sommeren og hele året er det vid utsikt over flatbygdene og Mjøsa.

Fra Budor tar du Budorvegen sørover forbi Budor skistadion Gryllingsætra og inn til venstre på Djupdalsvegen. Den bukter seg gjennom landskapet og etter ca. 4,5 kilometer skal du ta til venstre i vegkryss. Her lover vi deg en seig motbakke til parkeringsplassen i enden av Savalsætervegen. Snu sykkelen rundt, tråkk lett og når du kommer gjennom den lille kurva ser du at utsikten åpner seg. Stopp opp og nyt! Legg gjerne inn en matrast her før du fortsetter videre.

Du må ned samme bakken som du kom, og her får du virkelig opp farta. Ta til venstre ved liten koie og container. Følg vegen i 1,1 km før du tar til høyre og slipper deg ned noen flere høydemeter før du tar til venstre. Du passerer forbi noen hogstfelt før du kommer ut på Østre fjellveg. Her velger du retning motbakke, det vil si til venstre. Det er bare å gire ned, for nå skal du opp Narsætra. Det flater litt ut når du passerer Sloken. Kanskje ser du kuer både utenfor og innenfor gjerdet. Følg vegen helt opp til Øisætra og ta til venstre i krysset. Nå er det kun tre kilometer igjen til Budor.