Turtips på ski: Vestafor Svaenlia

Denne turen tar utgangspunkt i Svaenlia og har en kupert start og slutt med noen flate partier og nedoverbakker midtvegs. Ikke bli skremt, det er mulighet for knallfin utsikt og kanelbollestopp på Lageråkvisla om du velger å prøve denne turen.

Turen starter på løypa midt i Svaenlia, den som krysser Svaenlivegen rett nedenfor Linerla. Her er det en tilførselsløype ned til Dugnaden. Ta til høyre her og følg Dugnaden til Budorrennløypa. I krysset følger du skilting vestover mot Stenfjellet. Her begynner stigninga opp Gråberget. Ei artig utforkjøring må til ned i Stensæterdalen, før du tar stigninga opp til platået på Hestfjellet. Her har du fin utsikt til Svaenlia om du ser deg til venstre. Du får enda ei bratt nedkjøring før det blir ei stigning opp og gjennom portalen på Hedmarksvidda. Når du har kommet gjennom her går du på ei fin flate med utsikt utover Stenfjellet. I krysset du kommer til har du fem valgmuligheter, inkludert vegen du kom fra. Ta nummer to fra venstre, den som går flatt bortover til Appelsinhaugen. Fra Appelsinhaugen har du vidstrakt utsikt over Stangelandet og Mjøsa med Hovinsholm og Helgøya. Nyt utforkjøringa og ta til venstre når du har glidd en kilometer nedover. Ta til høyre igjen etter 300 meter og stak på videre. Plutselig tipper det nedover og du er på Lageråkvisla. Her kan du stoppe og kjøpe kaffe og bolle om du vil unne deg noe godt. Følg så lysløypa nedover og ta til venstre inn på skogsløypa. Her kan du stake to kilometer i lett terreng gjennom skogen før du tar til venstre mot Bårdsætra. Her venter 3,5 kilometer med småkupert terreng før du er på setervollen på Bårdsætra og har utsikt opp til Svaenlia, som er målet. Gå over setervollen og ta til høyre skiltet mot Budor. Du sklir bortover silkemyke myrer før løypa stuper ned i Furadalen. Ja, det høres dramatisk ut, men utforkjøringa er oversiktlig og det går fint å kjøre ned bakken. Nå venter det kun motbakker før du er tilbake på Dugnadsløypa. Ta til venstre og etter 450 meter er du der du startet. Går du fra Budor i stedet for Svaenlia starter du turen ved å gå 600 meter i lysløypa før du følger skilting til høyre mot Gåsbu. Etter 150 meter tar du til venstre og følger løypa nedenfor hyttene. Ved krysset følger du skilting mot Hestfjellet og du er da inne på løypa slik turbeskrivelsen starter fra toppen her. Runden er på snaut 17 km.

Riktig god skitur!

Under finner du noen stemningsbilder fra turen: