Turforslag: Vesl-Svaen og Gråberget fra Bjørkvolla

Vesl-Svaen og Gråberget er to flotte topper på Hedmarksvidda. For de minste kan det være en lang nok tur å gå til eventyrbrua.

Turen starter fra setervollen på Bjørkvolla. Denne finner du ved å fortsett forbi Budor fram til den store parkeringsplassen Grua. Ta til venstre opp Ruskåsvegen og kjør denne til Bjørkvollavegen tar av på venstre hånd. Parker på setra Bjørkvolla.

Gå tilbake ut grinda og til venstre, skiltet mot Svaen og eventyrbrua. Her kan du oppleve Bukkene Bruse og trollet når du krysser bekken. Et lite, naturlig lekeeldorado for de minste.

Følg stien opp i myra hvor det er lagt ut klopper å gå på; moro for de fleste og ekstra moro for de aller yngste. Etter ei lita kneik oppover passerer du Vesl-Svaen på venstre hånd. Her er det to rastebord og vid utsikt til myrene rundt. Ser du kanskje skiløypene du går i om vinteren? Fortsett til stikryss hvor du tar til venstre og raskt til høyre, skiltet mot Gråberget. Etter en halv kilometer kommer du til Furafalla, en liten foss i elva Fura. Kryss elva og fortsett over myra. Du skal opp enda ei kneik og over ei ny myr før du når toppen på 750 moh. Ta samme sti tilbake. Turen er på cirka sju kilometer.

Her er det også mulig å gå lengre rundturer, for eksempel om Kollmyrkampen, Bårdsætra og Svaen.

Foto: Evine Westli Andersen

Turen er hentet fra heftet «40 flotte turer i Løten» utgitt av HHT Løten krets i forbindelse med dere 75 årsjubileum. Heftet kan hentes gratis på Gjestegården Budor eller allmeningskontoret.