Turforslag: Væringsaasens promenadestier

På toppen av Nordhue finner du turstiene til industrimannen Helge Væringsaasen. Her er du på sommerstedet hans, Borgen. Nede i lia finner vi Ingerstua. De senere årene har Væringsaasens promenadestier blitt merket opp igjen.

Dette er gamle stier som Væringsaasen fikk opparbeidet på slutten av 1800-tallet, og som ble benyttet av han og hans prominente gjester da de var på besøk på Borgen. Stiene er mellom 1,5 til 2 km lange og går i lia på Elverumssida av grensa. Denne runden er på snaut 2 kilometer og merket opp av speidergruppa Mjølner.

Fra skiltet oppe ved Borgen følger du den brede stien nedover mot strømgjerdet. Her er stien bred og fin og går i nedoverbakke. Følg stien til den svinger skarpt til venstre og er merket mot Rustad. Følg stien litt nedover til du kommer til skiltet om stiene. Her tar du inn i skogen. Nå blir det motbakke og frodig terreng. Motbakkene gjør at du etter hvert får utsikt mot Glomma. Underveis på stien er det satt opp informasjonsskilt om både skgo og dyr. I stikrysset tar du til høyre mot Ingerstua. Stien krysser under høyspentledningen og fin utsikt åpenbarer seg mot Glommas dalføre. Her henger posten. Stien svinger så tilbake og under høyspentledningen før du må gå litt oppover igjen. Der dukker det opp en gapahuk med utsikt. Ta gjerne en rast her. Rett ovenfor gapahuken ligger Ingerstua og plutselig er du oppe ved Borgen igjen.

Slik finner du fram:
Fra Budor kjører eller sykler du Budorvegen videre forbi Grua og ned til Østre fjellveg. Ta sørover gjennom Øisætra og til venstre opp til Nordhue. Det er cirka fem kilometer motbakke opp til toppen fra Østre fjellveg.