Turforslag: Furadalen – Stormløypa – Dugnaden

Denne runden tar deg med til den nye gapahuken i Furadalen, gjennom den fine Stormløypa og ned Dugnaden.

Fra Budor tar du lysløypa på vestsiden av Svaenlivegen. Du skal ikke oppover hyttefeltet, men følge løypa som går på nedsiden av det eksisterende hyttefeltet og på oversiden av det nye. Du ser at nye hytter reiser seg i terrenget. Når du kommer til løypekryss følger du løype retning Bårdsætra. Du får noen fine nedoverbakker før du krysser Furadalsvegen og kjører en bratt bakke ned til den nye gapahuken. He rer det bålpanne og fint å ta seg en rast. Gapahuken kan være et fint turmål i seg selv for barnefamilier.

Runden vår fortsetter videre opp fra Furadalen og til Bårdsætra i slakt terreng. Fra Bårdsætra tar du løype i retning Målia. Her går du over små kuler i artig terreng. Etter å ha passert drikkestasjonen for Budorrennet tar du løype til venstre skiltet Målia. Du er nå inne på Stormløypa. Her er det alltid fint å gå, men ekstra bra om det er mye vind oppe på Svaen. Løypa her nede er mer skjermet for vær og vind (ikke det at det ikke kan bli vind og føyke her også, men bare tenk på hvordan det er oppe på toppen da!). Stormløypa er fin å stake og du har god utsikt til Brumund.

I løypekryss tar du første til høyre og opp bakken til nedre del av setervollen på Målia. Er du sulten kan du stikke oppom Målia og kjøpe deg en bolle. Hvis ikke tar du til høyre og opp bakken. I Målikrysset tar du igjen til høyre og suser videre. Hold til høyre mot Svaen og nyt tida mens du suser nedover evighetsflata mot Svaen. I løypekrysset tar du til høyre, så du slipper den bratte bakken opp mot toppen. Du fortsetter heller med morsomme utforkjøringer. Det blir litt slak motbakke opp til drikkestasjonen igjen. Her skal du svinge til venstre og inn på løypa som blir kalt Dugnaden. Her blir det litt motbakke før du kommer på nedsiden av hyttefeltet og får utsikt utover Løtenbygda. Stak deg videre til du kommer til krysset hvor runden startet.