Turforslag: Budor – Kollmyrkampen – Bårdsætra

Denne turen vestover fra Budor tar deg oppom Gråberget og Kollmyrkampen og bort til setervollen på Bårdsætra.

Du starter med å følge Kuvegen og Rondanestien opp til toppen av Svaen. Gå Rondanestien litt videre og ta til venstre i stikryss mot Gråberget. Du passerer Fura, som bare er en liten bekk her før den går sammen med Gråbergsbekken lenger sør. Der stien krysser er det en liten dam. Terrenget stiger opp og over ei myr før du kommer til toppen av Gråberget. Her er det god utsikt både mot Brumund og Målia. Velg stien som går sørover og nedover lia. Du vil kanskje kjenne deg igjen fra vinterens skiturer om du har prøvd den artige løypa mellom Gråberget og Hestfjellet. Stien tar deg oppom Hestfjellet, som ikke akkurat skiller seg ut som et fjell. Opp mot Kollmyrkampen krysser du kommunegrensa til Hamar. Du har nå steget til 760 moh og nedoverbakkene til Bårdsætra begynner. Stien går etter hvert inn i frodig granskog. Rett før du kommer til setra er du igjen tilbake i Løten. Det går ofte ungdyr på beite på Bårdsætra om sommeren. Ta en titt og hils på de før du labber bilvegen noen hundre meter før du tar av på veg til venstre. Du skal nå gå over Bårdsæterkjølen, noe som kan være bløtt. Det er gjort en god jobb med å kloppe her, så det skal være mulig å gå mer tørrskodd her enn tidligere. Før du krysser Fura kommer du til den lille gapahuken i Furadalen. Ta gjerne en rast her før du fortsetter nordover og kommer inn på TenkTre-stien på Budor.

Her står det skilt om skogen underveis på stien. Skogen du går gjennom er fjellskog som står på skrinn og våt mark opp mot tregrensa. Den preges av harde vintre og korte somre. Grantrærne klynger seg sammen med tjukk kvist og furuene er krokete. Mer om skogen kan du lese langs stien opp igjen til Svaenlia. Følg bilvegen tilbake til Budor.